2/22/2007

Aranan haklar ve sonuclar


Gecen gun yasadigim bir olay uzerine eve yorgun ama zafer kazanmis edasinda gelip msn'de bir arkadasimla konusmaya basladim,ben anlattim o dinledi.Insanin hayatinda bazi anlar vardir ki sanki disardan siradanmis gibi gelir ama cok anlamlar icerir.Ne bilim cok acsinizdir,teklif edilen bir sahanda yumurta sizi cok sevindirir,yada cok siradan bir lafa cok gucsuz kaldiginiz anda ihtiyaciniz vardir,biri size guzel bir iltifat ediverir..

Bende arkadasimla olanlari konusurken aslinda siradan bir msn yazismasinin bazen ne denli anlamli olabilecegini farkettim..Msn'de konusulan hikayeyi sonucunu alinca yazicam siteye insallah..Ama asil anlatmak istedigim sunlar;

Gecenlerde Lavantinin sayfasinda sunlari okuyordum ki ayni gun basimdan cok maceralar gecti..Olay size yapilan herhangi bir haksizliga karsi biseyler yapabilmek..Demeliyim ki benim ve ablamlarin kanimizdan mi huyumuzdan mi gelen boyle bir ozelligi var.Haksilik kime yapilirsa yapilsin sessiz kalamamak!Her yaz bir araya geldigimizde sene icinde olan sikayetlerimiz ve nasil sonuc aldiklarimiz konusulur:)Konusma aralarinda aferin iyi demissin,iyi yazmissin,bak su yaptigina adamin gibi bagrislar esliginde..

Haksiliga hic tahammul edemeyen ben-biz her zaman gerekli yerleri bulup sikayetimizi dile getirip,zafer kazanmis edasinda dolasmisizdir..Iste fikir vermesi acisindan bir kaci..

Amerikadaki ikinci senemiz,ben 8 aylik hamile,canim sandivic istiyor,istedigini secip yaptirabilecegin bir yer,her zaman yaptigim gibi kiza et yemedigimi,veteryan oldugumu(cunku Amerika'da disardan et yememeyi tercih ediyorum) eldivenlerini degistirmesini ve kesmek icinde temiz bicak kullanmasini istiyorum.Garip bir sekilde ufluyor,pufluyor,onemsemiyorum..Sandivici tamamlayip bitirince her zaman kullandigi bicakla kesiyor ekmegi!Esim parayi odemis,diyorum ben bunu yiyemem,garip gulumsemeler..Parami iade edin,edemeyiz gibi soylemler..Magzanin mudurunu gormek istedigimi soyluyorum,yuz ifadeleri degisiyor,ozur diliyor,kadinin orda olmadigini soyluyor ve parami iade ediyor.Ama ben napiyorum,her yerde subesi olan bu magzanin internetten adresini bulup sikayetimi ve olanlari yaziyorum o gun ku yamuk yumuk ingilizcemle,3 hafta sonra cevap geliyor postadan,ozur mektubu,bedava sandivic kuponlari,kizin isten cikarildigina dair bilgi..

Sadece burdami,1998 senesi Istanbul'dan Konya'ya gidiyoruz ablamla.Arkada birileri sigara iciyor,yasak yeni baslamis,sofere gidip rahatsiz oldugumu soyluyoruz,yaaa abla iste gibi laflar..10 saatlik yolculuk zindan oluyor,bir kere daha gidiyoruz sofere,muavine soyluyor git soyle diye.Muavin gidip surdaki iki bayan sizin sigara icmenizden rahatsiz olmus diyor!!Kadin basliyor bagirmaya,edepsizce..Muavin guluyor,soferden ses yok..Iner inmez basliyoruz aramaya,Esenler otogari,sigarayla savasanlar dernegi vs..Sonunda buluyoruz Karakoyde'ki otobus isletmelerinin muhatabimiz oldugunu,yaziyoruz bir dilekce ,icine bletlerimizide ekleyip,netice bekledigimizi soyluyoruz.Bir hafta sonra telefon aliyoruz sikayetimiz uzerine otobus sirketi bir hafta sureyle kapatma cezasi aliyor..

Daha binlercesi,ve bunlar sadece benimkiler..Ablamlarin hikayeleride bir o kadar onemli..
Aslinda sartlar ve yerler degisse de muhatabi bulduktan sonra mutlaka bir sekilde dile getirmek yazmak lazim.Yapilanlarin kucuk de olsa,bazen kulaga acimasiz da gelse aslinda ,butun bunlarin herseyi bir gun duzelticegine,sizin olmasa bile baska birinin isine yarayacagini inanarak yapmamiz umuduyla..

Resim www.seateachers.com sitesinden alinmistir

16 comments:

Anonymous said...

Hülyacım lavantin ve senin hikayelerin amerikaya dogru yeni yola çıkacak biri için çok ruh sıkıcı oldu. Türkiyede ne kolay yaptıgımız şeyler : istedigimiz yerden et dahil yemek gibi ne zor oralarda. orda yaşayan arkadaşlardan duydugum kadarıyla ilaçlar da , d vitaminli sütler de , peynirler de, ekmeklerdeki maya ve katkı maddeleri de et ve et ürünlerinden nasibini aldığı için yenmiyormuş. aç kaldım yani
:((

Olaylar karşısındaki tutumun ve kararlılığın için seni ayakta alkışlıyorum

sevgilier Gold

Hulya said...

sevgili gold;
aslinda ruh bogmak yerine ferahlatir diye dusundum,cunku hakkini ariyinca mutlka karsiligini buluyorsun.Genelde boyle kaba davranislar zatn olmuyor,olursa da dile getirsen haklidan yana oluyor,adalet sistemi iyi yani,
yemekler konusunda zorlaniyoruz evet,ama sonrasinda cok icimiz rahat yiyiyoruz biliyomrusun?turkiyede haberleri izlerken baya uzuluyorum,degisik hayvan ciftlikleri falan..burda alasi olsada icerigini kokune kadar arastip sonuc elde edebiliyorsun.Neyi ogrenmek istersen mail atiyorsun sana tam aciklamali liste gonderiyor,bilmiyorsa bilmiyoruz diyor(yok yok diye gecsitirmiyor mesela)

insalah gelisin guzeliklere vesile olur
sevgiler

Anonymous said...

Helal olsun sana Hulya!.. Senden de bu beklenirdi gogrusu..SERAP

Unknown said...

Hulya'cim,
Kesinlikle haklisin...Burada yasiyorsan ozellikle.Cunki esimle benimde basimdan bun benzer cok seyler gecti...Bende bir tanesini anlatmak istiryorum.BElki benimde birilerine bir faydam dokunur diye...

2 sene once kadar diyeyim.Hastanede dogum yaptim neyse.Kontoller falan.Eeve geldik ve gelmemizin ardinan.Bize bi fatura.Odememizi istiyorlar.Aciklama ise soyle yeni dogmus Furkanin rutin kontorlu...Esim diyorum kimse odama gelmedi boyle brisey olmadi.Cunki hastane cikisi zaten fatiramizi aldik.Buda neydi...Ustunde durmadik.Aradan iki ay gecti fatura her ay duzenli geliyor.Bizde kizdik bu fatura dedik herhalde furkanin muayanesinin yapilldigi klinikten geliyor.Telefon actik sorduk.Dedilerki biz fatura gondermedik,sirket adi zaten detayda farkliymis.Bizden degil....Biz sasirdik.Arastirdik ve megersem bizi duduklemeye calisan bir sahtekar gurubu.Esim bi sure ugrassada sonuc alamadi.Ama biz konunun arkasinda olmakla,isi arastirmakla o bedeli odemedik.Eger dikkat etemeseydik odenecek gidecekti.

Ve bu dikat yuzunden cok paramizi kurtardik mein olun.Ozellikle kredi kartlarinda:)mesela birisi 250 dolar harcama yamis gorunuyor.Bizim karttaan.Esim diyor ben o magazaya girmem.25 adet bsket topu alinmis:)aratirdik sorduk derken.Bizi devre disi biraktilar paramzi geri odediler.Ve o konu ile kendileri yasal olarak ilgileceklerini soyldiler...bunlar cok basit yani arkadaslar:))bu ulkede herseyiniz sizin tekelinizde olsun.Burada insan haklari gercekten var...ornekle saymaka bitmez bizde...Hadi selamlar Hulya'cim...

Unknown said...

Hulya'cim,
Kesinlikle haklisin...Burada yasiyorsan ozellikle.Cunki esimle benimde basimdan bun benzer cok seyler gecti...Bende bir tanesini anlatmak istiryorum.BElki benimde birilerine bir faydam dokunur diye...

2 sene once kadar diyeyim.Hastanede dogum yaptim neyse.Kontoller falan.Eeve geldik ve gelmemizin ardinan.Bize bi fatura.Odememizi istiyorlar.Aciklama ise soyle yeni dogmus Furkanin rutin kontorlu...Esim diyorum kimse odama gelmedi boyle brisey olmadi.Cunki hastane cikisi zaten fatiramizi aldik.Buda neydi...Ustunde durmadik.Aradan iki ay gecti fatura her ay duzenli geliyor.Bizde kizdik bu fatura dedik herhalde furkanin muayanesinin yapilldigi klinikten geliyor.Telefon actik sorduk.Dedilerki biz fatura gondermedik,sirket adi zaten detayda farkliymis.Bizden degil....Biz sasirdik.Arastirdik ve megersem bizi duduklemeye calisan bir sahtekar gurubu.Esim bi sure ugrassada sonuc alamadi.Ama biz konunun arkasinda olmakla,isi arastirmakla o bedeli odemedik.Eger dikkat etemeseydik odenecek gidecekti.

Ve bu dikat yuzunden cok paramizi kurtardik mein olun.Ozellikle kredi kartlarinda:)mesela birisi 250 dolar harcama yamis gorunuyor.Bizim karttaan.Esim diyor ben o magazaya girmem.25 adet bsket topu alinmis:)aratirdik sorduk derken.Bizi devre disi biraktilar paramzi geri odediler.Ve o konu ile kendileri yasal olarak ilgileceklerini soyldiler...bunlar cok basit yani arkadaslar:))bu ulkede herseyiniz sizin tekelinizde olsun.Burada insan haklari gercekten var...ornekle saymaka bitmez bizde...Hadi selamlar Hulya'cim...

yemek said...

Sevgili Hülya, aslına bakarsan sana yani size benzediğimi söylemem gerek. Yani hak yemem, yiyenede en azından yaptığının farkında olduğumu, ben aptal yerine koyamayacağını bildiririm. Ancak sanırım Almanya ve yaşadığım olaylar beni biraz sindirdi. Burada sözlü yaptığımız şikayetlerde: ''Git hakkını ülkende ara, beğenmiyorsan burada neişin var'' gibi cevaplarla karşılaştığımız için olsa gerekki, burada hakkımı savunma hakkını kendimde bulamıyorumdur belki. Bilmiyorum belkide bu bir yılgınlıktır, çünkü burada babası çalışmak için gelmiş cahil insanlar güruhu olarak algılandığımız için, karşımızdaki zaten hakkımızda belirli bir ön yargıya sahip. Ama Türkiye'de bende aslan kesiliyorum, benim memleketim ve benim hakkım diye düşünüyorum. Birazda burada yaşamak zaten beni rahatsız ettiği için, bu toplumda tutunmak, mücadele vermek zaten baştan kaybedilmiş bir savaş gibi, çaba göstermek anlamsız geliyor.
Sevgilerimle...

Hulya said...

gulenay;
cok sasirdim yahu,boyle uydurma fatura isini duymamistim hic.Bende bize gelen her hastane fatura icin acip itiraz ediyorum nerdeyse,sonra fiyat dusuyor:)kredi karti olayi cok yaygin,bende bakarim hep harcamalara,ama dedigin gibi onlar isn pesine dusuyorlar..

sevgiler sana ve furkana

Hulya said...

sevgili lavantin;
bak bu yazilar bizi tanistirdi birbirmize yakinlastirdi,samimiyetimizi arttirdi:)bende eminim senin hak yemeyen ve yedirtmeyen biri olduguna,zaten yazini yazmazdin oyle olmasa..

dediginde haklisin,almanlarin biz Turklere bakisi cok farkli,ama yabanci muamelesi her yerde olabilir.Insallah bizler,evlatlarimiz cok iyi yerlerde cok iyi temsilciler olabiliriz.

kalimeeroyla konuyorduk bir gun,bloglarda hep eline saglik,guzel ne guzel,bazen elestirilerde olmali diyordu,hakli.(bugun bir arkadas bana telde hulya ya senden boyle seyler duymaya aliskin degiliz diye konustuda:))
birde kismetse annem geliyor haftaya,anneme ozlemde bitecegi icin elimde baska malzeme kalmadi;)

Berceste said...

Sigara için yaptığınız şikayette karşılık alabilmiş olmanıza sevindim. Zira Bakırköy Belediyesi çalışanı burnumun dibinde, üstelik içilmez cezası vardır panosunun altında fosur fosur sigara içti ve ben hiçbirşey yapamadım. Bütün belediyede muatap alınabilecek birisini bulamadım. O sırada bunu bir şekilde belgelemem gerekmekte ve mahkemeye başvurmam gerekmekte imiş. Kanun böyle diyormuş!!!!
Hani bir de bizim bavullarımız gelememişti ya, THY'den bir görevli bana kaç para istiyorsun bir an önce bildir yazdı özetle ve aynı kabalıkla!(Yani aynı cümleler değil ama özü ve tarzı bu!) Ben de sinirimin geçmesini bekliyorum haaalaaa! Bu arada ses etmemiş olan eşime banka hesabınızı bildirip aşağıdaki belgeyi doldurup bize gönderin bilmem kaç dolar ödeyeceğiz diye bir yazı geldi ve özür dahi içermiyor! Ne yapmam lazım sence Hülya'cığım? Özetle üzerine gitmek şart ama bu durumlarda ne yapmak gerek?

Hulya said...

Yapma Dilek ya,iste Turkiye'de biraz muhattap bulmak guc oluyor,ama oylede gozunu korkutuyor guya avukat mahkemeymis falan,nasil kiziyorum yaa..
Bavulunuzun kayboldugunu bilmiyordum.Tavsiyem cok yuksek meblaglar yazin,oldukca yuksek.Tuscon'dayken bir arkadasin kayboldu valizi oyle bir rakam yazdilar ki valizi bulsak daha iyi dediler herhalde hemen valiz bulunda taaa italyalardan:)(3 ay sonra)Birde Dilek eger bir anlasma varsa bileti alirken "valizlerim kaybolobilir ve kabul ediyorum diye"yapacak bisey olmuyor.Cunku ayni sey burda bize ups'le gelicek paket kayboldu,pesine dustum,sonra baktim hakketen sozlesmelerinde var,kaybolma ihtimalini kabul ediyor ve 100$! tazminati aksimi belirtmedigim surece kabul ediyorum diye,malesef..Eger size kac paralik diyorlarsa cok yuksek biseyler yaz,manevi degerlerinin oldugunuda ekle(geri satin alinamiyilcak seyler,el orguleri vs..) Insallah bulunur.Senin oyle bir arastirmaci ruhun varki her isin altindan kalkarsin bununla..Birde soylmeye cekiniyorum ama Thy olunca isler daha zor oluyor:(

imla hatasi yapmadan yazdim senin icin,farketmissindir insallah.sevgiler

Pınarın Kulubesi said...

Hülya kızma bana ama ben hemen söyleyeyim imla hatasını. Noktalama işaretlerinden sonra bir boşluk bırakılır. :)
En çok neye sevindim biliyormusun, sigara içtiren firmanın gerekli cezayı görmesine.
Kızdığım diğer nokta ise Berceste'nin dediği gibi, şikayetçi isen mahkemeye ver lafları. Ülkemizde ki mahkemelerin durumu ortada, en basit olay 5 yılda çözülemiyor. Yargı mekanizması çökmüş, ağlayanı da çok ama çözüm bulanı yok. Meydan para yemekte usta avukatlara kalmış. Maalesef avukatların büyük kısmı bu durumda. Ben de bu durumdan şikayetçiyim. Sence nereye bildirmeliyim durumu? Adalet Bakanımıza mı yazsam:) Diğer ülkelerde durum nasıl bilmiyorum. Bu konuda en başarılı ülke neresi acaba? En kısa sürede mahkeme hangi ülkede sonuçlanıyor?
sevgiler

Hulya said...

pinarcim ;
kizmam niye kizayim,ama bu kurali bilgisayarlar ogretti herhalde bana edebiyat ogretmenim oyle bisey ogretmedi ben lisedeyken:)
burda da mahkemeye basvurmak oldukca pahali,daha dogrusu burda avukatlar cok pahali,konup fikir sormanin bile saati ucretli!!Ama dedigim gibi mahkeme acmaya gerek yok sanirim cezalandirma icin,ust makamklar yada olayla ilgili makamlar bununla ilgilenmesi lazim.Turkiye'de gozunu korkutma adina oyle uyduruluyor gibi geliyor bana.Ben bir kere annemin saglik sigortasini gonderdim kargoyla dedikleri tarihten iki gun sonra ulastirdilar,ciddi bisey olmadi ama yine cok kizdim,actim kargo sirketinin musteri hizmetlerine,dogru duzgun ilgilenmediler,bende bus efer bir gazetenin tuketici kosesine mail attim(sene 99),adlari kotu reklam olmasin diye hemennnn ilgilendiler,ozur mektuplari,telefonlar vs..Dedigim gibi bunlar benim isime yaramaz belki ama(ozur mektuplari vs..)bende sonraki belki bir kisinin isine yarar)
umutsuz olmamak lazim,ablamlar Turkiye'de oldugu icin sikayet makamlarini daha iyi biliyorlar aslinda,vakti olursa soyliyeyim yazsin bize bir yazi da ablam.

sevgiler sana ve minicik yavruna..

Berceste said...

Eee harflerin noktaları nerelerde Hülya :) Benimle konuşurken değil, genel olarak günlüğünde yazıp, konuşurken diye düşünmen lazım bir de. Hani Punto amca'nın dediği gibi, evden dışarı çıkarken nasıl özen gösteriyorsak, dünyanın her köşesine ulaşan yazılarımızda da aynı özeni göstermek! Geceliğin ile komşuya oturmaya gitmemek gibi... Yazarken hep dikkatli olup, kendimizi alıştırmak.

Gelelim THY olayına, bavullar iki gün sonra teslim edildi(benim konu ile ilgili yazımda bütün detaylar var!). Ama o sürede benim için önemli olan göz damlasını kullanamadım. Zira güvenlikte sorun yaratmasın diye el çantama koymamıştım! Gözümdeki tahribatı gerçekten de ödeyemezler!

Sigara ile ilgili kanun da ne yazık ki aynen adamların dediği şekilde idi. Yani kanun şeklen var, ancak uygulanabilirliği yok, çünkü yürütme mekanizması yok! İlgili kanunu bir okuyun anlayacaksınız tam olarak ne dediğimi. Varsa bir öneriniz, düşeyim tekrar peşine olayın!

Sevgiler...

yemek said...

Hülya'cığım, dünkü yorumuma gecikmiş bir ekleme yapmak istiyorum: Amerika'nın geçmişini yani kuruluşunu düşünecek olursak, Avrupa'da haksızlıktan, zulümden, ve adaletsizlikten kaçan insanların, çoğunluğunu oluşturduğu bir toplum olduğunu biliyoruz. Yani bize faşist, barbar v.s. diyen Avrupa'nın yıldırdığı insanlar. Elbette Amerikan'ların bir ırk olmamasınında bunda rolü var, seninde dediğin gibi ''birleşmiş milletler''. Vatanlarında adaleti bulamayan insanlar, demekki daha adil bir toplum oluşturmuşlar.Her ne kadar uluslar arası alanda, müthiş zalimliklere imza atsalarda , biliyoruzki devlet politikaları halkın onayıyla belirlenmiyor.
''Zulm ile abat olan, gün gelir berbat olur.''
Allah, hayır ve hayırlısıyla karşılaştırsın hepimizi.

kalimeero said...

Amerika'da bir haksizligin pesine dustugunde eger saglik skandali vs degil de kucuk birseyse yapilacak sey dava acmak degil, o kisinin veya kurumun bir ussune sikayette bulunmak, yazili ve sozlu olarak. O kadar cok basimiza geldi ki anlatamam. Hepsinde de olumlu sonuc aldik. Musteri hizmetlerinde birisi yardimci olmuyor mu, menajerini isteyeceksiniz. Bir malzemeyi size soyledikleri vakitten daha mi gec gonderdiler, arayip sikayet edeceksiniz. Hem maliniz, hem ustune hediyeleriniz geliyor:) Bu hep boyle oluyor cunku her sey musteri memnuniyeti uzerine kurulu ve adamin isinden olmamasi buna bagli. Ama siz de neyi, ne zaman, ne sartlarda istediginize, nasil anlastiginiza butun ayrinti ve belgeleriyle vakif olacaksiniz.
Bir sirketten aramislardi beni. Bir tercume isleri varmis. Microsoft icin Turkiye'de bir belgesel cekmisler, oun tercumesi lazim. Anlastik. Istenildigi vakitte (gecen temmuz) ve cok itinali bir sekilde isi yaptim, emaille yolladim, faturayi da ilistirdim. Memnun kaldiklarini soylediler. Microsoft'tan para geldikten sonra bana odeyebileceklerini soylediler. Bayagi bekledim, ses yok. Telefonda gorustugum kizi aradim, ben orada calismiyorum artik dedi. Patronunun emailini verdi. Patrona email attim. Mic'tan para gelmis ama yetismedigi icin hala odeyemiyorlarmis. Yani benim tercumemin parasi dahil onlara odenmis ama onlar bana odeyemiyorlar. Durumlari kotuymus, beklememi tavsiye etti biraz daha. Peki dedim. Bekledim bekledim... Aylar gecti ses yok. Email atiyorum, bekleyin diyor. Sonunda cep numarasini buldum ve adami cepten aradim. Ayni seyleri soyledi bana. Size iki hafta sure dedim. Iki hafta sonunda ararim acmaz. Defalarrrca aradim acmiyor. Benim de sirketle baska hicbir baglantim, haklarinda ayrintili bilgim yok. En son yine sert bir email atip gerekli yasal islemleri baslatacagimi ve Mic'a durumu haber verecegimi soyledim aramazsa. Hemen aradi. Adami telaslandiran Microsoft lafiydi tabii ki. Sirketlerinin kapandigini, ama para gelir gelmez bana odeyecegini soyledi. Micr.'un durumdan haberi var zaten dedi. Is onlardan cikti dedi. Ben anlamam, iki gun icinde odenmezse dedigimi yapacagim dedim. Bu arada tam 8 ay gecmisti ve odemeyeceklerine inancim iyice kuvvetlenmisti. Iki gun degil gunler gecti. Esimle oturduk ve Microsoft'ta o projenin en en basindaki yetkili kisiye bir faks dosedik. Boyle boyle 'elinizdeki tercumenin yasal haklari hala bendedir cunku ben karsiligini almadim' diye. Hemen benimle baglantiya gecin, yasal islem baslatacagim diye yazdim. Ertesi gun telefonlarim kilitlendi desem yeri. Once parayi odemeyen sahis aradi, kendisine bilgi gitmis tabi. 'sirkete para geldi, hemen size oduyoruz' diye. Allah Allah dedim, nasil da gelmis birden para. Sonra o kisinin patronu aradi ozur ustune ozurler diledi. Cekimi acil postayla gondermisler. Yapabilecegimiz baska bir sey olursa lutfen soyleyin..falan. Ardindan Micr. tan aradilar kontrol icin. Cekim elime ulassin sizi haberdar edecegim dedim. ve gecen hafta nihayet aldim parami. 8 ay benim parami islettikleri icin adamlar kendilerini akilli saniyorlardi ama itibar (reputation)lari, ki bu piyasada her sey demek, bes paralik oldu..

Zeynep Oz said...

canim hulyacim,

ne zamandir takip edememistim sayfani.. bu yazini okuyunca direkt olarak seni canlandirabildim karsimda. cesur, hakkini arayan ve kararli bir hulya.. seni yurekten kutluyorum bu sekilde haksizliklara karsi verdigin tepki nedeniyle. Ozlemisim seni.. kendine cok iyi bak.. sevgiler..